WHIP
Seksuele voorlichting in de spotlight
WHIP is een festivalconcept van stichting BO om seksuele voorlichting bij jongeren onder de aandacht te brengen. Het initiatief bestaat uit twee onderdelen. Het eerste is een 'durf te praten’-zone, waar jongeren zich in een informele en knusse setting kunnen onderdompelen in gesprekken over persoonlijke onderwerpen, zowel met bekenden als met onbekenden. Daarnaast is er een bus waar ze op speelse en interactieve wijze meer te weten kunnen komen over seks. Deze zogeheten seksbus is voorzien van onder meer een informatieve 'trekmuur', erotische audioverhalen en een kaartenrek vol diverse seksuele thema's. De bus heeft als doel seksualiteit bespreekbaar te maken onder jongeren.
Met seksbus langs festivals
Veel jongeren hebben geen uitgebreide en kwalitatief goede seksuele voorlichting gehad. Hierdoor lopen ze nu rond op Nederlandse festivals en andere evenementen, vaak zonder de nodige relevante kennis. De grootste kracht van festivals is dat mensen even in de bubbel van een perfecte wereld kunnen leven. WHIP speelt hier op in door met een seksbus juist naar deze festivals te gaan. In 2024 trekt de bus langs vijftien festivals, verspreid door het land en variërend van lokale festivals tot studentenfestivals en grote popfestivals. De vrijwilligers van BO die aanwezig zijn op de festivals gaan met de jongeren in gesprek over seksualiteit. Vrijwilligers die deelnemen aan het project volgen ter voorbereiding hierop een training. Experts en betrokkenen delen hun kennis opdat de vrijwilligers beter voorbereid zijn op lastige of specifieke vragen of situaties. Zo wordt voor de training de kennis van jonge seksuologen en psychologen ingeschakeld.
Waarom steunt Fonds 21 dit project?
Stichting BO is een aanjager van maatschappelijke emancipatie. Met het project WHIP brengt het seksuele voorlichting op een positieve en laagdrempelige manier bij jongeren onder de aandacht. Veel jongeren vinden dat ze niet genoeg leren over seks. Goede informatie kan helpen en is eerlijk, want iedereen verdient goede voorlichting. Het project zoekt de doelgroep actief op, door met een bus naar festivals te gaan. Ook zorgt de training van de vrijwilligers voor verdieping van het project.