Nina Bobo: Joop
Zoektocht van de derde generatie Indische Nederlanders
Nina Bobo: Joop is de tweede voorstelling uit de Nina Bobo-trilogie, waarin regisseur en schrijver Koen Verheijden als derde generatie Indische Nederlander zijn familiegeschiedenis centraal stelt om op het verleden te reflecteren. De voorstelling is een productie van De Passant, een jong theatergezelschap dat verhalen vertelt waarin de figuranten de hoofdrol spelen om grotere maatschappelijke thema´s bespreekbaar te maken. Nina Bobo: Joop vertelt het verhaal van de grootvader van regisseur Verheijden, die als KNIL-militair diende in de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog.
Indonesische onafhankelijkheidsoorlog
Nina Bobo: Joop is een caleidoscopische herinneringsreis door het getraumatiseerde hoofd van de opa van Koen Verheijden. Zijn drie kleinkinderen, derde generatie Indische Nederlanders, proberen te begrijpen hoe anno 2022 deze geschiedenis in hun doorleeft en zijn gefrustreerd over de vragen die ze hebben. In de voorstelling wisselen fragmenten van de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog en het heden zich af. Het onderzoekt de grenzen tussen de plicht van een soldaat en individuele verantwoordelijkheid. Het publiek wordt daarbij rechtstreeks toegesproken en aangespoord om te reflecteren op de eigen geschiedenis. De voorstelling zoekt naar antwoorden maar laat ook ruimte om verder te praten. Aan Nina Bobo: Joop is een randprogramma gekoppeld waarin de reflectie op de eigen houding ten opzicht van Nederlands-Indië centraal staat.
Waarom steunt Fonds 21 dit project?
Het tweede deel van het drieluik Nina Bobo belicht een actueel thema (culturele identiteit, het Nederlandse koloniale verleden) vanuit verschillende perspectieven en zoekt daarbij naar vernieuwende vormen van theater. De voorstelling geeft de jongere derde generatie, die worstelt met vragen over afkomst en identiteit, een podium om te reflecteren op deze geschiedenis en maakt daarmee het onderwerp toegankelijk voor een jonger en breder publiek. Regisseur Koen Verheijden is een veelbelovende maker met een jongere carrière en ook het team is jong en cultureel divers. De voorstelling is geproduceerd in coproductie met Het Nationale Theater in Den Haag en Podium Bloos in Breda en heeft een landelijke speellijst.