(W)rap My Hijab
Wel of geen hoofddoek?
(W)rap My Hijab is een project van Studio 52nd waarin jonge moslima’s raps, spoken words en verhalen schrijven over het al dan niet dragen van een hoofddoek. Over hun ervaringen en keuzes. De vragen die ze vaak krijgen. Maar vooral die juist niet gesteld worden. Hun teksten worden vervolgens verwerkt in een theatervoorstelling die zich richt op jongeren vanaf de tweede klas van (v)mbo, havo en vwo en voor jongerengroepen. Ook is er een educatieprogramma aan het project gekoppeld. Binnen (W)rap My Hijab werkt Studio 52nd samen met S.P.E.A.K. (organisatie van moslimvrouwen), Combiwel, Dynamo, Elance Academy en Girls Forward.
Voorstelling
Het al dan niet dragen van een hijab is voor veel jonge moslima’s een heikel punt: wat je ook kiest, iedereen vindt er wat van. Een groep van dertig jongeren werkt in verschillende workshops aan een persoonlijk verhaal in de vorm van rap, spoken word of muziek. Hierna volgt het schrijfweekend waarin ze met de meest gemotiveerde deelnemers doorschrijven aan de voorstelling. De persoonlijke verhalen van de jonge moslima’s worden door regisseur Khadija Massaoudi verwerkt in een muzikale performance met actrices Nora Akachar en Asma el Mouden (DEGASTEN). Na elke voorstelling praten Nora en Asma verder met het publiek. Het nagesprek is onderdeel van het educatietraject dat verder bestaat uit een voorbereidende les op het nagesprek en een set handvatten voor vervolglessen die de docenten zelf in kunnen zetten.
Waarom steunt Fonds 21 dit project?
De voorstellingen van Studio 52nd vormen altijd het startpunt voor een gesprek over maatschappelijk gevoelige onderwerpen. Door de jongeren al vanaf het begin te betrekken bij het maakproces, sluiten de voorstelling en het educatietraject goed aan op de belevingswereld van de doelgroep. Tegelijkertijd wordt de voorstelling door (jonge) professionals gemaakt, waardoor de kwaliteit wordt geborgd.
Data en locaties
De voorstelling (W)rap My Hijab gaat maandag 11 oktober in première in De Krakeling in Amsterdam. Daarna volgt een landelijke tournee langs scholen en theaters.
Dit project maakt onderdeel uit van het dossier: