Museum Arnhem komt naar je toe. Mbo'ers kiezen uit de collectie
Museum Arnhem brengt collectie naar het mbo
Museum Arnhem heeft in co-creatie met roc Rijn IJssel een kunsteducatieprogramma ontwikkeld speciaal voor mbo-studenten. ‘Museum Arnhem op locatie’ is een reizend project dat de collectie van het museum naar de klas brengt. Begeleid door een kunstenaar en roc-docenten leggen studenten aan de hand van de museumcollectie een link naar hun toekomstige beroepspraktijk. Dat doen ze vanuit zowel de techniek als de thematiek van de kunstwerken.
Fonds 21 steunt dit project vanuit het programma ‘Kunsteducatie voor mbo’ers’.
Virtuele rondleiding
Door de verbouwing van Museum Arnhem kan de instelling tijdelijk geen klassen ontvangen. Daarom gaat het museum zelf op pad. Met echte kunstwerken, reproducties, digitale ondersteuning en een mobiele grafiek studio, rijdt het museum met een speciale bus naar de mbo-instelling. Voor het project ontwikkelde het museum drie programma’s op maat; voor de clusters Zorg en Welzijn, ICT en Techniek en Creatieve Industrie. Per cluster maken docenten, studenten en kunstenaar een voorselectie uit de collectie. Door kunst daadwerkelijk in de klas te tonen wordt een brede groep jongeren actief in contact gebracht met de veelzijdigheid van de museumcollectie. Ook leren de studenten tijdens de lessen om te kijken naar en te reflecteren op kunst. Naast het tonen van museumstukken, volgen studenten ook een speciale VR-rondleiding. Deze digitale rondleiding is gemaakt in samenwerking met studenten van de mbo-opleiding Art&Design.
Waarom steunt Fonds 21 dit project?
Met het programma ‘Kunsteducatie voor mbo’ers’ stimuleert Fonds 21 culturele instellingen om kwalitatief en toegankelijk aanbod te ontwikkelen voor jongeren die een mbo-opleiding volgen. Het project ‘Museum Arnhem op locatie’ is een reizend programma. Museum Arnhem neemt een actieve houding aan door tijdens de tijdelijke sluiting zelf naar de scholen te gaan. De digitale vertaling van de collectie is een toegankelijke en speelse manier om de jongeren kennis te laten maken met het museum. Positief is ook dat het project aansluiting zoekt met studenten van niet-creatieve opleidingen.
Dit project maakt onderdeel uit van het dossier: