Staan voor de toekomst
Mbo-studenten maken theatervoorstelling
Zestig procent van alle studenten in Nederland volgt een mbo-opleiding – alleen al in Rotterdam zijn het er vijftigduizend. Toch zijn mbo’ers zwaar ondervertegenwoordigd in het theater, zowel voor als achter de schermen. Ook is er over het algemeen weinig aandacht voor kunst en cultuur binnen de opleidingen. Theater Rotterdam wil hier verandering in brengen en initieert samen met ROC Zadkine het project Staan voor de Toekomst. Hierin maken mbo-studenten in vijf maanden een voorstelling met een maker van Theater Rotterdam. Ze leren de culturele instelling van binnenuit kennen en werken toe naar een performance over een thema dat door hen zelf is bepaald. De voorstelling wordt opgevoerd voor studiegenoten en geïnteresseerd publiek.
Fonds 21 steunt dit project vanuit het programma ‘Kunsteducatie voor mbo’ers’, waarmee we kunstinstellingen stimuleren kwalitatief en toegankelijk aanbod te ontwikkelen voor jongeren die een mbo-opleiding volgen.
Theater als beroepspraktijk
Staan voor de Toekomst start met een workshop op school, waarin vijfhonderd studenten kennismaken met Theater Rotterdam en theater in het algemeen. Na afloop van de workshop krijgen vijftien studenten de mogelijkheid om deel te nemen aan een buitenschools verdiepingstraject. Dit traject duurt drie maanden en vindt plaats in Theater Rotterdam. Met de focus op persoonlijke ontwikkeling leren studenten vaardigheden die essentieel zijn voor het vertellen en verbeelden van hun eigen verhaal. Ook maken zij kennis met het theater als mogelijke beroepspraktijk. Een centraal uitgangspunt van dit traject is peer-to-peereducatie. Theater Rotterdam werkt met een team van docerende theatermakers, studenten van de mbo-theaterschool, studenten en docenten van ROC Zadkine en professionals die werken bij Theater Rotterdam.
Waarom steunt Fonds 21 dit project?
Fonds 21 wil bijdragen aan een aanzienlijke stijging van het aantal mbo’ers in kunstinstellingen; niet alleen als enthousiast en betrokken publiek, maar ook achter de schermen als werknemers. Sterk aan het project Staan voor de Toekomst is de ‘getrapte’ aanpak: het project begint breed binnenschools en wordt vervolgens buitenschools doorgezet met een aantal gemotiveerde studenten. Positief is ook dat elk programmaonderdeel wordt geëvalueerd en dat er kennis wordt overgedragen aan andere instellingen.
Dit project maakt onderdeel uit van het dossier: