Hakuna Academy
Kwetsbare jongeren maken korte film
Hakuna Academy is een educatief, sociaal maatschappelijk en artistiek project dat maatschappelijk kwetsbare jongeren uit Den Haag in aanraking brengt met het filmvak. De jongeren maken in een half jaar tijd een eigen korte film, waarbij ze worden begeleid door professionele filmmakers. Centraal in de films staat hun eigen perspectief op hun leven en de wijk waar ze wonen.
Korte film
Het gebrek aan cultureel diverse verhalen in de media is een bekend probleem; net als beeldvorming over jongeren die wonen in probleemwijken. Hakuna Academy laat jongeren zien dat ook hun verhalen ertoe doen. Het project zet film en storytelling in om de verhalen van en door de jongeren te vertellen en zorgt zo voor een completere en positievere beeldvorming. Daarnaast draagt het project bij aan een toename in zelfvertrouwen, mediaskills en toekomstperspectief van de deelnemende jongeren. De doelgroep van Hakuna Academy bestaat nadrukkelijk uit jongeren die niet vanzelf hun weg naar bijvoorbeeld de kunstacademie weten te vinden. Voor de werving van deze jongeren werkt Story Academy samen met lokaal jongerenwerk en buurthuizen.
Hakuna Academy begint met een introductie van het filmvak en gesprekken over identiteit, meertaligheid, beeldvorming en vooroordelen. Ook zijn er workshops die worden gegeven door prominenten uit de filmwereld. Vervolgens gaan de jongeren zelf aan de slag met het realiseren van hun korte film: van het brainstormen en uitwerken van ideeën tot technische keuzes, het draaien van de film en post-productie. Tot slot gaan de films in première in Het Filmhuis in Den Haag en volgt er een tour langs scholen, buurthuizen en filmfestivals.
Waarom steunt Fonds 21 dit project?
Fonds 21 steunt Hakuna Academy vanuit het thema Mediawijsheid binnen de pijler Jongeren & Maatschappij. Het project bevindt zich op het snijvlak van verschillende thema’s van Fonds 21 (Ondernemen, Mediawijsheid maar ook Kunst en Educatie, leren over en met kunst). Hakuna Academy is geheel buitenschools, en richt zich (overtuigend) op een kwetsbare doelgroep. De betrokkenen bij het project hebben veel ervaring met de thematiek en met de doelgroep. Zo is er aandacht voor werving en selectie, motivatie, groepsbinding, maar ook een uitgewerkt plan ten aanzien van uitvalpreventie.