De Angstfabriek
Reizende interactieve installatie
De Angstfabriek is een reizende interactieve installatie die jongeren bewust maakt van angstcommunicatie en hoe ze zich hier kritisch tot kunnen verhouden. De installatie is te zien in Utrecht, Eindhoven en Den Haag en houdt het midden tussen een escaperoom, een theatrale ervaring en een museale installatie. Het proces waarin angst tot stand komt is vertaald naar een productieproces in een fabriek. In deze fabriek worden angsten gemanipuleerd, zoals angst voor terrorisme, klimaatverandering en voedselveiligheid. Het project is een initiatief van Critical Mass, een stichting die interactieve tentoonstellingen, films en games ontwikkelt om sociale en maatschappelijke problematiek bespreekbaar te maken.
Effecten van angst
De Angstfabriek richt zich op jongeren tussen de 15 en 30 jaar, zowel individuele bezoekers als jongeren die via school een bezoek brengen. Zij worden door de directeur van de angstfabriek rondgeleid langs de verschillende afdelingen. Zodra de directeur is vertrokken, trekt een klokkenluider met gewetensbezwaren de jongeren aan de arm. Hij wil het bestaan van de fabriek aan de kaak stellen en vraagt hen om als undercoverarbeider mee te werken in de fabriek. Door het uitvoeren van opdrachten krijgen ze een kijkje in de keuken en ontrafelen gaandeweg de geheimen van de angstfabriek. De doelen van het project zijn onder meer het ervaren van de (negatieve) effecten van angst op de samenleving en het aanwakkeren van het maatschappelijke debat over maatregelen die uit veiligheidsoverwegingen worden genomen. Ook worden deelnemers gestimuleerd om berichtgeving kritisch te onderzoeken.
Waarom steunt Fonds 21 dit project?
Fonds 21 steunt de Angstfabriek vanuit het thema Mediawijsheid binnen de pijler Jongeren & Maatschappij. Critical Mass heeft veel ervaring in het voor jongeren inzichtelijk maken van maatschappelijke processen en werkt vaak samen met scholen. Critical Mass biedt jongeren een interactieve, creatieve ervaring en gaat met de deelnemers in gesprek. De verhaallijn van de Angstfabriek is goed uitgewerkt. Er wordt op een vernieuwende manier ingespeeld op actuele onderwerpen als privacy en beïnvloeding via media.