Maak een voorstelling van jezelf. #wijzijnnederland

Mbo-studenten maken voorstelling

Projectnaam Maak een voorstelling van jezelf. #wijzijnnederland
Pijler Kunst & Educatie
Aandachtsgebied Programma: Kunsteducatie voor mbo'ers
Aanvrager Het Nationale Theater
Bijdrage van Fonds 21 € 38.166

‘Maak een voorstelling van jezelf’ is een maakproject waarin mbo-studenten masterclasses volgen, ministages lopen, voorstellingen zien en zelf een voorstelling maken onder leiding van makers van Het Nationale Theater in Den Haag. Fonds 21 steunt dit project binnen de programmaregeling ‘Kunsteducatie voor mbo’ers’. Met de programmaregeling geeft Fonds 21 een stevige impuls aan het ontwikkelen van kwalitatief en toegankelijk aanbod van kunsteducatie voor jongeren die een mbo-opleiding volgen.

Studenten maken voorstelling

Samen met de jongeren proberen acteurs en regisseurs van Het Nationale Theater met een voorstelling een impuls te geven aan het vak Burgerschap. Dat gebeurt door studenten van de opleiding DAPA (Dutch Academy of Performing Arts) aan het ROC Mondriaan in Den Haag en de opleiding Artiest aan het Nova College in Haarlem twee weken stage te laten lopen bij Het Nationale Theater, waar ze onder meer kijken naar toneelscènes en participeren in filosofische gesprekken. In de verschillende werkvormen worden jongeren uitgedaagd om zelf een scène en een actueel maatschappelijk thema voor een voorstelling te bedenken. Deze voorstelling wordt vervolgens drie weken lang gespeeld en nabesproken in de klas op hun eigen school. De theaterstudenten zijn in dit project zowel acteur als peer educator.

Waarom steunt Fonds 21 dit project?

De doelgroep wordt actief bij het project ‘Maak een voorstelling van jezelf’ betrokken, er is aandacht voor het eindresultaat en er is een duidelijke link met de beroepspraktijk. Het project wordt uitgevoerd op twee scholen en vindt plaats bij Het Nationale Theater. De jongeren krijgen daar masterclasses van professionele acteurs, een onderdeel dat scholen zelf niet kunnen aanbieden. De voorstellingen in de klassen behandelen actuele thema’s, waarbij er een belangrijke rol als peer educator is weggelegd voor de jongeren.


Dit project maakt onderdeel uit van het dossier:

Dossier: Kunsteducatie voor mbo'ers


Projecten

>
>