Metropolis
Jongeren filmen lokale ondernemer
Metropolis is een project in Amsterdam waarin vmbo-leerlingen een mini-documentaire maken over een lokale ondernemer. Het project is een initiatief van stichting Bekijk ’t. Voor Metropolis werkt de organisatie samen met vijf scholen. Gaandeweg het project worden de jongeren steeds mediawijzer. Ze verdiepen zich in de totstandkoming van een reportage en geven aandacht aan de werking en mogelijkheden van sociale media.
Lokale ondernemer in beeld
Metropolis richt zich op vmbo-leerlingen van 12 tot en met 16 jaar. Gedurende tien weken krijgen zij les in filmen en interviewen. Ze leren hoe het perspectief van de camera, de keuze voor muziek en de uiteindelijke montage de boodschap van het beeld kunnen beïnvloeden. Ook is er in de lessen aandacht voor de mogelijkheden van sociale media en leren de jongeren waar ze online naar betrouwbare informatie kunnen zoeken.
Daarna is het tijd om het geleerde in praktijk te brengen. Gewapend met een camera trekken de jongeren de buurt in om een reportage te maken over een lokale ondernemer, waarna ze de filmpjes zelf monteren. Doordat Metropolis alle aspecten van film maken belicht krijgen de deelnemers steeds meer inzicht in de werking van media. De eindproducties worden vertoond op het witte doek in LAB111. Daar worden ook de prijzen uitgereikt in de categorieën: beste camerawerk, beste interview en beste montage.
Waarom steunt Fonds 21 dit project?
Fonds 21 steunt dit project vanuit het thema Mediawijsheid binnen de pijler Jongeren & Maatschappij. Stichting Bekijk ’t heeft door het initiëren van diverse projecten voor vmbo-leerlingen veel ervaring met het werken met deze doelgroep. De jongeren verzamelen informatie over de ondernemer die ze willen filmen, verdiepen zich in de achtergrond en bedenken zelf de vragen die de basis vormen voor de reportages.