Van kijken naar zien
Museum Boijmans Van Beuningen – Van Kijken Naar Zien
Als twee mensen naar een kunstwerk kijken, zien ze dan hetzelfde? Het project Van Kijken Naar Zien van Museum Boijmans Van Beuningen stimuleert mbo-studenten om goed te kijken en kritisch te denken aan de hand van kunst. Met opdrachten worden zij uitgedaagd om woorden te vinden voor wat ze zien en daarover met elkaar in gesprek te gaan. Studenten trainen zo de kritische kijk- en denkvaardigheden die belangrijk zijn voor de brede burgerschapsvorming. De collectie van het museum vormt het uitgangspunt.
Fonds 21 steunt dit project binnen de programmaregeling ‘Kunsteducatie voor mbo’ers’. Met de programmaregeling roept Fonds 21 kunstinstellingen op kwalitatief en toegankelijk aanbod te ontwikkelen voor jongeren van 15 tot en met 25 jaar die een mbo-opleiding volgen.
Burgerschap
Het programma van Van Kijken Naar Zien bestaat uit een bezoek aan het museum en een les in de klas. Deze lesmodule is ontwikkeld in samenwerking met uitgever Codename Future. Door het samen bekijken van kunstwerken komt een gesprek over bredere thema’s op gang. Kunst biedt een veilige haven om aannames en vooroordelen boven water te krijgen en complexe thema’s bespreekbaar te maken. Stapsgewijs worden de studenten zich meer bewust van aannames, vooroordelen, andere perspectieven en hoe die je blik kunnen beïnvloeden. Museumbezoek en kunstbeschouwing worden hiermee integraal onderdeel van het vak 'Burgerschap' in het mbo.
Waarom steunt Fonds 21 dit project?
Fonds 21 steunt dit project vanuit de programmaregeling ‘Kunsteducatie voor mbo’ers’. De methodiek van het project sluit aan bij de denk- en leefwereld van mbo-studenten en het vak Burgerschap en draagt bij aan een betere integratie van kunsteducatie in het mbo. De werkvormen en opdrachten die het museum hanteert zijn niet aan specifieke kunstwerken in Museum Boijmans Van Beuningen gekoppeld zodat het project eenvoudig overdraagbaar is naar andere musea in verschillende regio’s.
Dit project maakt onderdeel uit van het dossier: