Wonderkamers 2.0
Kunst tot leven wekken
Musea saai? Wonderkamers 2.0 in het Gemeentemuseum Den Haag bewijst het tegendeel. Bezoekers maken hier op een verrassende, speelse en interactieve wijze kennis met beeldende kunst, kunstnijverheid, architectuur en mode. Het museum weet kunst tot leven te wekken met behulp van de meest moderne tentoonstellingstechnieken en een game waarin je als bezoeker de hoofdrol speelt.
Wondere wereld
Wie Wonderkamers bezoekt, ziet eerst een film waarin directeur Benno Tempel hulp vraagt bij de inrichting van het Magische Midden, een bijzonder gebouw vol kleine kunstwerken van (inter)nationale topkunstenaars. Vervolgens ga je in tweetallen op pad met een tablet. In dertien spectaculair vormgegeven ruimtes ontvouw zich een wondere wereld met kunst. Zo kun je in een mooie outfit op de catwalk lopen of onder aanmoediging van niemand minder dan Mondriaan zelf, op het ritme van de Boogie Woogie dansen.
Award
Wonderkamers won in 2014 de International Design and Communication Award in de categorie ‘Best Scenography for a permanent collection’. De awards belonen innovatieve communicatie, design en branding strategieën in de internationale museumwereld.
“Wonderkamers is uniek in Europa en geeft een nieuwe dimensie aan het traditionele museumbezoek. Design en nieuwe media spelen daarbij een belangrijke rol.”
Waarom steunt Fonds 21 dit project?
Fonds 21 vindt het belangrijk dat kinderen en jongeren kennis kunnen maken met professionele kunst. Het fonds ondersteunt daarom projecten van culturele organisaties die specifiek gericht zijn op het bereiken van een jong publiek in de leeftijd van 0 tot 30 jaar. Wonderkamers is daar een goed voorbeeld van. De toekenning was specifiek voor de nieuwe educatieve inhoud van de tentoonstelling en de nieuw te ontwikkelen iPad game.