WAANZIEN

Leren omgaan met een explosie aan beelden

Projectnaam WAANZIEN
Pijler
Aanvrager Stichting MOTI, museum of the image
Bijdrage van Fonds 21 € 45.000

Hoe word je wijs uit de beeldenwaan van de dag? Prik jij door de beeldtricks van spindoctors, glossy advertisers en foodmarketeers? Laat jij je beïnvloeden door sociale dresscodes, schoonheidsidealen of pornobeelden? Hoe houden je hersenen je voor de gek met beeld? Beelden zijn tegenwoordig in grotere mate aanwezig dan gesproken of geschreven taal. In WAANZIEN, een tentoonstelling van MOTI kom je erachter dat beelden met je doen en wat jij doet met beeld.

 

Op speelse wijze krijgt de bezoeker antwoord op deze en nog heel veel andere vragen over de beeldexplosie waaraan iedereen dagelijks blootstaat. In de tentoonstelling kunnen bezoekers hun visuele intelligentie meten en visuele geheugen onderzoeken. Hoe houden je hersenen je voor de gek?

"WAANZIEN is een spannende, sprankelende en humoristische kijk-, denk-, en doe-tentoonstelling over de vele kanten van beeldcultuur. Het motto: because a critical mind is a joy forever."
—MOTI

Mediawijs

Naast de tentoonstelling heeft het museum ook een uitgebreid educatieprogramma gekoppeld waarin omgaan met en leren begrijpen van complexe hedendaagse beeldentaal centraal staat. Bezoekers ontdekken in WAANZIEN samen hoe ze met deze explosie van beelden om kunnen gaan. De tentoonstelling past daarom goed bij het thema Geletterdheid/Mediawijsheid van Fonds 21.


Projecten

>
>