Song Dong, Groninger Museum
Life is Art, Art is Life
Groninger Museum: “Een wereldkaart opgebouwd uit duizenden snoepjes, een met veldbloemen begroeide heuvel van afval en een grasmat gemaakt van groene slagroom. Het zijn voorbeelden van het werk van de Chinese kunstenaar Song Dong.” Het Groninger Museum was een van de plekken voor zijn eerste grote solotentoonstelling, bestaande uit video’s, installaties en fotografie.
Waste Not
Het opvallende werk Waste Not neemt binnen de tentoonstelling een prominente plaats in. De installatie bestaat uit de huisraad die de moeder van Song Dong door haar verzamelwoede bijeenbracht. Het werk was ook te zien in onder meer het Museum of modern Art in New York, de Vancouver Art Gallery, de Barbican Centre in Londen en tijdens de Sidney Biënnale in 2013.
Vergankelijkheid, vluchtigheid en verlies
Song Dong is een van de belangrijkste internationaal opererende Chinese kunstenaars van dit moment. Zijn werk wordt wereldwijd door toonaangevende instituten getoond.
Traditioneel opgeleid in de schilderkunst stopte Song Dong In 1989, na het Tiananmenprotest, abrupt met schilderen om zich een paar jaar later te manifesteren met – voor Chinese begrippen – meer experimentele kunstvormen als performance, fotografie, video en installatiekunst. In zijn conceptuele werk onderzoekt Song thema’s als vergankelijkheid, vluchtigheid en verlies.
Voor de performance Breathing (1996) ging Song Dong op een vrieskoude oudejaarsavond veertig minuten midden op het Plein van de Hemelse Vrede op zijn buik liggen. Met zijn warme adem creëerde hij een tijdelijke laag ijs op de koude grond. Hij herhaalde dezelfde handeling op het bevroren Houhai meer, een kunstmatig aangelegd meer ten noorden van de Verboden Stad, ditmaal zonder resultaat. De volgende ochtend waren ook de sporen van zijn actie op het plein verdwenen: het enige dat overbleef zijn de foto’s die de performance registreerden.
Waarom steunt Fonds 21 deze tentoonstelling?
De overzichtstentoonstelling van deze kunstenaar heeft na New York en London een primeur in Nederland. De tentoonstelling heeft een actueel onderwerp en is, naast het bereiken van een groot algemeen publiek, ook een belangrijke toevoeging op het kunstaanbod in de noordelijke provincies.
“Met deze grote overzichtstentoonstelling, die twee etages van het museum beslaat, betekent het werk van Song Dong een verdieping binnen dit veld”