EYE MovieZone, het filmmerk voor jongeren
Moviezone maakt jongeren filmkenners
MovieZone is voor jongeren van 12-21 jaar dé plek om alles te weten te komen over film. In de praktijk – door zelf films te maken en recensies te schrijven - en met theorie over filmhistorie en filmtechnieken. Een online platform, met actuele films getipt door leeftijdgenoten, maar ook activiteiten als de jaarlijkse MovieZone Talent Day. Altijd in een uitgebalanceerde mix van entertainment en educatie, ontwikkeld en uitgevoerd door EYE. Opgeteld heeft MovieZone al meer dan twee miljoen jongeren bereikt.
Digitale leeromgeving
Sommige films die MovieZone etaleert, zijn ook geschikt om in het voorgezet onderwijs te behandelen. Docenten vinden op de website van MovieZone.nl bewegend beeld en handreikingen voor eigen lessen over film. Voor onderbouw en bovenbouw, van vmbo tot havo en vwo. Door zelf actief aan de slag te gaan krijgen leerlingen meer inzicht in kunstzinnige en technische aspecten van film(maken). Dit opent de deur naar eigen creativiteit.
‘EYE wil met MovieZone graag de komende drie jaar, met de steun van Fonds 21, een zo breed mogelijke jonge doelgroep bereiken en hen enthousiasmeren voor de wereld van film’
Moviezone – de serie
MovieZone presenteert ook twee jeugdseries: Max & Billy’s Drill Machine Girl en Bardo’s filmgebeuren. In afleveringen van tien minuten komt informatie voorbij over maken, kijken, analyseren en filmgeschiedenis. Voor docenten is er extra informatie voor gebruik van de serie in de klas. Beide series zijn bekroond met de Innovatie Award voor het voortgezet onderwijs.
Fonds 21 is sinds 2011 hoofdbegunstiger van MovieZone. Hiermee draagt zij bij aan vernieuwende, kwalitatief goede cultuureducatie voor jongeren met een groot, breed en landelijk bereik. Moviezone biedt een sterke mix van ‘zelf doen’ en ‘nadenken over’, kennismaking en verdieping, en verbindt entertainment met binnenschools en buitenschools leren.