SKB overhandigt manifest voor meer kansengelijkheid
In de Week van Gelijke Kansen heeft het Samenwerkingsverband Kansengelijkheid & Burgerschapsonderwijs (SKB) dinsdag in Den Haag het manifest voor meer kansengelijkheid overhandigd aan Mei Li Vos (PvdA), Lisa Westerveld (GroenLinks), Femke Wiersma (BBB) en Caroline van der Plas (BBB). Het manifest – dat wordt onderschreven door Fonds 21 – is een oproep aan onderwijsminister Dennis Wiersma om met zijn Masterplan basisvaardigheden de regie te pakken in het creëren van kansengelijkheid. Ieder kind in Nederland moet toegang krijgen tot een samenhangend aanbod van extra curriculaire onderwijsprogramma’s, alleen dan is brede ontwikkeling voor ieder kind mogelijk. Het probleem van kansenongelijkheid kan simpelweg niet opgelost worden ín het klaslokaal. Het vereist gezamenlijke ambitie en actie van het onderwijs, maatschappelijke organisaties, het bedrijfsleven én de overheid. Hiervoor moet Wiersma drie noodzakelijke stappen zetten:
- Ontwikkel beleid gericht op het bieden van een samenhangend aanbod voor kansengelijkheid en burgerschapsonderwijs voor álle kinderen in Nederland. Betrek hierbij maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven;
- Zorg ervoor dat bestaande aanbieders van verrijkend en aanvullend onderwijs worden erkend, zodat zij als ecosysteem het onderwijs kunnen ontzorgen;
- Maak robuuste financiering vrij voor maatschappelijke organisaties die bijdragen aan kansengelijkheid in plaats van continu nieuwe programma’s te ontwikkelen.
Lees het manifest hier.
Over het Samenwerkingsverband Kansengelijkheid & Burgerschap
Het Samenwerkingsverband Kansengelijkheid & Burgerschapsonderwijs is een samenwerkingsverband tussen JINC, Move, Petje af, Jong Ondernemen en het Nederlands Debat Instituut en zet zich in voor het vergroten van kansengelijkheid en het geven van aanvullend burgerschapsonderwijs. Fonds 21 steunt het SKB binnen de Pilot Systeemverandering, waarmee we verkennen hoe we een bijdrage kunnen leveren aan de verbetering van de positie en kansengelijkheid onder en voor jongeren op een wetgevend- en beleidsmatig niveau.