98.000 bezoekers voor 70ste Holland Festival
Met de voorstelling Lady Eats Apple van Back to Back Theatre uit Melbourne is zondagavond de zeventigste editie van het Holland Festival afgesloten. In 23 dagen toonde het festival 168 voorstellingen. Het Holland Festival trok ruim 98.000 bezoekers en had een zaalbezetting van meer dan 80%. Thema van de jubileumeditie was democratie. Veel kunstenaars namen de kwesties waar westerse democratische landen mee te maken hebben tot uitgangspunt. In de muziekprogrammering lag de focus op hedendaagse muziek uit verschillende delen van Indonesië en op de muziek van de Amerikaanse componist George Crumb.
Fonds 21 is hoofdbegunstiger van het Holland Festival en steunde deze editie met € 400.000.
Hoogtepunten
Het Holland Festival gaf dit jaar opnieuw ruim baan aan voor Nederland onbekende makers die een ander perspectief toonden op podiumkunsten. Zo roerde José Vidal het jonge publiek met de voorstelling Rito de Primavera en toonde Dimitris Papaioannou met The Great Tamer bewegingstheater van grote schoonheid. In deze jubileumeditie mochten grote namen, die al eerder furore maakten op het festival, niet ontbreken. Robert Lepage ontroerde de Stadsschouwburg met 887, een romantische terugblik op zijn jeugd. Alain Platel bracht Carré in vervoering met Nicht Schlafen, een choreografie op muziek van Mahler. En in hetzelfde theater stonden Jude Law en Halina Reijn samen op de planken in Obsession. Peter Sellars bracht samen met Reggie (Regg Roc) Gray de voorstelling Flexn, met een groep dansers uit Brooklyn. In het Muziekgebouw aan ’t IJ zong Florian Boesch met de Oostenrijkse musicbanda Franui. In Casco was Cate Blanchett dertien keer virtuoos in de overweldigende filminstallatie Manifesto van Julian Rosefeldt. Publieksfavoriet van deze jubileumeditie was het weergaloze concert in het Concertgebouw van tenor Jonas Kaufmann en de Nederlandse sopraan Eva-Maria Westbroek.
Waarom steunt Fonds 21 dit project?
Het Holland Festival is het belangrijkste internationale podiumkunstenfestival in Nederland. Het festival geniet zowel nationaal als internationaal veel erkenning en heeft een wijdvertakt netwerk binnen de podiumkunsten. Dat stelt het festival in staat ieder jaar weer een rijk scala aan vernieuwende producties van hoge kwaliteit te programmeren. Het festival werkt hard aan het bereiken van een breder en jonger publiek en zet hiertoe een aantal middelen in: programmering, locatiekeuze, communicatie en HF Young. Uit publieksonderzoek blijkt dat dit beleid succesvol is.
Holland Festival 2018 en 2019
Fonds 21 heeft zich ook aan de edities van het Holland Festival in 2018 en 2019 als hoofdbegunstiger verbonden. Het fonds wil met de meerjarige toekenning het festival stimuleren om zich te blijven inzetten voor het bereiken van een breder en jonger publiek.