Bazen Verbazen
“Mijn allereerste sollicitatie ging goed, maar ik was wel zenuwachtig.” Aan het woord is Veranto, leerling praktijkonderwijs van het Mundus College in Amsterdam. Zijn klas neemt deel aan het project Bazen Verbazen, waar jongeren worden uitgedaagd om hun persoonlijke verhaal op een creatieve manier te vertellen aan potentiële werkgevers. Aan de hand van verschillende methoden, zoals documentaire, beeld, theater doen zij hun verhaal zodat werkgevers weten wat de leerlingen kunnen en nodig hebben. Bazen Verbazen richt zich op praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs, MBO-1 en zorginstellingen.
Bazen Verbazen is een initiatief van Fonds 21 en Instituut Gak, dat door Diversion wordt uitgerold in samenwerking met CNV Jongeren en Maas Theater en Dans.
Wat is je verhaal?
De jongeren leren tijdens twee workshops op school hoe ze door middel van storytelling hun persoonlijke verhaal onder woorden kunnen brengen en hoe ze zichzelf op een creatieve manier kunnen presenteren aan potentiële toekomstige bazen. Op het Mundus College wordt de eerste workshop gegeven door peer-educators Tung en Valentina van Diversion. De klas bestaat uit 12 leerlingen in de leeftijd van 15 tot 18 jaar. Met een speels gemak weten Tung en Valentina de leerlingen te enthousiasmeren en na te laten denken en praten over hun toekomst. Wat verwachten ze van een baan? Wat zijn hun talenten en welke eigenschappen zijn nodig om goed te kunnen functioneren? “Je moet in ieder geval positief zijn”, zegt Yvette. “Eerlijk ook”, vult een ander haar aan. Opvallend bescheiden zijn ze over het benoemen van hun eigen talenten, terwijl die er na enig doorvragen in overvloed zijn.
Werk aan je houding met dans
De tweede workshop volgt een week later, ditmaal begeleid door docenten van Maas Theater en Dans. Met kunstvormen als spoken word, fotografie en dans gaan de leerlingen aan de slag om zichzelf te uiten. Zo beschrijven ze tijdens spoken word hun toekomstdromen en wordt met dans het belang van een juiste houding tijdens een sollicitatiegesprek benadrukt. De workshop sluit af met een reflectiegesprek.
Op naar de finale
De komende tijd gaan de leerlingen zelf aan de slag om hun verhaal in een goede vorm te gieten. Tot uiterlijk 22 juli kunnen scholen hun plannen indienen die beoordeeld zullen worden door een jury. De tien beste inzendingen mogen hun plan na de zomervakantie uitvoeren en presenteren aan een groep werkgevers.
Waarom steunt Fonds 21 dit project?
De programmaregeling Bazen Verbazen is een storytellingproject en past binnen de pijler Jongeren & Maatschappij van Fonds 21. Het project heeft als doel de zelfredzaamheid van jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt te vergroten. Door de inzet van peer-educators en cultuurmakers worden jongeren op een creatieve manier uitgedaagd zichzelf te presenteren aan potentiële werkgevers. Dit project wil bijdragen aan een positief beeld van deze jongeren bij werkgevers.